چگونه برند ثبت کنیم آنچه باید بدانید

ثبت برند یا نشان تجاری در واقع یک فرصت آفرینی برای کسب و کاری است که قصد دارد تا از هویت خود شامل ارزشی که ایجاد کرده با تولید کالا یا خدمات، دفاع کند و ابزاری برای معرفی این ارزش داشته باشد. برند در واقع هویت یک بنگاه، یک کسب و کار، یک شرکت یا موسسه است.


ویترین یک کسب و کار را می توان در پرستیژ برند آن مجموعه مشاهده کرد و به نوعی شناسنامه و هویت یک کسب و کار است. خواه در عرصه تولید مواد غذایی باشد خواه در عرصه تولید محصولات پتروشیمی یا نرم افزار.


ثبت برند در ایران از طریق مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که زیر نظر قوه قضاییه می باشد صورت می گیرد. ثبت برند از طریق وزارت صمت یا وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی صورت نمی گیرد.


ثبت برند را با ثبت یک دامنه اینترنتی روی پسوند ملی ایران .ir اشتباه نگیرید. شما می توانید یک آدرس اینترنتی را یک ساله یا چندساله ثبت کنید. مدارک خاصی هم نیاز ندارد. اما برای ثبت یک برند، شما بایستی شرایط و مدارکی را تدارک ببینید و پروسه ای طی شود.


ثبت یک برند، ۱۰ ساله است و پس از ۱۰ سال  با پرداخت هزینه های مقرر در قانون، تمدید می شود. تا زمانی که برند اعتبار دارد، صاحبانش چه شخص حقیقی چه حقوقی، مالکانش هستند و حق برخورداری از امتیازات مادی و معنوی آن را دارند.


بر اساس قانون ثبت علائم تجاری در ماده سی و یکم، حق استفاده انحصاری از یک علامت تجاری به فردی تعلق دارد که آن علامت را بر اساس قانون به ثبت رسانده و مالک قانونی آن باشد. لذا شما قادر به استفاده از یک نشان تجاری که قانونا در تملک  شما قرار ندارد، نیستید.


هر برند ثبت شده، یک گواهی ثبت برند دارد. کلیه برندهایی که در ایران ثبت می شود را می تواند جزییات مالک و مشخصات آن را در سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه مشاهده کرد. در واقع گواهی ثبت برند به دارنده آن این امکان را می دهد که اجازه سوء استفاده از برند تجاری را از دیگران سلب می کند. اگر فردی به هر شکل، از برند شما سوء استفاده کرد می توانید از طریق دادگاه او را تحت پیگرد قرار دهید.




به منظور ثبت برند، باید فرم اظهارنامه اینترنتی ثبت برند تکمیل شود. هزینه های درخواست ثبت برند و هزینه های تمدید برند ثبت شده و هم چنین هزینه های انتشار آگهی تقاضای ثبت علامت در روزنامه رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، همه به صورت اینترنتی و طبق تعرفه هایی که سالانه قوه قضاییه اعلام می کند، انجام می شود.


پیش از ثبت هر برند، اگهی تقاضای ثبت برند در روزنامه رسمی منتشر و در صورتی که اعتراض به آگهی ثبت برند واصل شود، فرصتی برای رسیدگی درخواست معترضان و دفاعیه متقاضی ثبت برند در نظر گرفته می شود. گاها این پروسه چند ماه زمان می برد و نیاز به استفاده از کارشناسان مجرب در حوزه ثبت برند است که هلدینگ ملاصدرا با تجربه طولانی با پرونده های موفق در ثبت برند و اختراع، آماده ارائه خدمات به هموطنان گرامی است.




اگر چه کارشناسان هلدینگ ملاصدرا ، صفر تا صد مراحل اینترنتی و حقوقی و اداری تسلیم  تقاضانامه تا ثبت برند و دریافت گواهی ثبت را برای متقاضی حقیقی یا حقوقی انجام می دهند، اما به صورت کلی ،مراحل ثبت برند به شرح زیر است:



– انتخاب نام برند و علامت تجاری بر اساس مقررات و در نظر گرفتن موارد ممنوعه که در بالا گفتیم


– استعلام قابلیت ثبت برند از طریق سایت مرکز مالکیت معنوی


– تکمیل مدارک مورد نیاز برای ثبت برند


– ارائه گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی برای متقاضی ثبت برند


– دریافت نتیجه ارزیابی کارشناسی و در صورت نیاز اعتراض به نتیجه ارزیابی


– انتشار آگهی تقاضانامه ثبت برند در روزنامه رسمی


– صدور گواهی ثبت برند در صورت طی شدن موفقیت آمیز کلیه مراحل