کاربرد پرتوها در فرآیندها و حس گرهای کاربردی صنعت نفت اثر گذار

تهران – ایرنا – معاون سازمان انرژی اتمی در خصوص توسعه کاربرد پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی اظهار کرد: کاربرد پرتوها در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در بخش‌های فرآیندها و حس‌گرها می‌تواند اثرگذار باشد.


به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، سید پژمان شیرمردی در حاشیه برگزاری همایش «توسعه کاربرد پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی» ابیان داشت: در بخش فرایندی با استفاده از پرتوهای الکترون می‌توانیم نفت سنگین را به نفت سبک تبدیل کنیم که زمینه این اقدام در کشور وجود دارد و باید توجه داشت که کشور ما نفت‌خیز است و  از بُعد دانش هسته‌ای نیز از ظرفیت خوبی برخورداریم و مجموع این موارد سبب شده تا امروز به سمت ساخت شتاب‌دهنده ها  برای این بخش پیش برویم و با توجه به این توانایی‌ها، می‌توانیم چنین طرح‌هایی را در بخش فرآیندی آغاز کنیم.


معاون سازمان انرژی اتمی درباره کاربردهای مهم استفاده از دانش هسته‌ای و پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بیان کرد: استفاده از پرتوها برای فرآیندهای هیدروژن‌دارکردن، آلکیل‌دار کردن و ایزومریزاسیون استفاده می‌شود.  کاهش ترکیبات گوگردی درون نفت که به عنوان یکی از معضلات مهم و اساسی این صنعت است می‌تواند با پرتودهی انجام شود. خوشبختانه از ظرفیت‌های مناسبی برخورداریم که قابلیت به‌کارگیری در بخش فرآیندی را دارا هستند به طوری‌که در بخش استفاده از پرتوها در حس‌گرها می‌توان گفت که امروز سنجه‌های هسته‌ای را داریم که با استفاده از این سنجه‌ها می‌توان سطوح سیالات را در مخازن مهم نفتی اندازه‌گیری کرد.


 وی تصریح کرد: همچنین این دانش قابلیت استفاده در چگالی‌سنج‌ها، ضخامت سنج‌ها و دبی‌سنج‌ها را داراست و باید توجه داشت که اکنون ظرفیت خوبی در کشور وجود دارد و قادر به ساخت این ابزارها در داخل کشور هستیم و می‌توانیم این ابزار را کاملاً به صورت بومی تحویل مجموعه‌های نفتی دهیم.


مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها تأکید کرد: سازمان انرژی اتمی از این موارد حمایت می‌کند و همچنین در بخش استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم و از آن‌ها حمایت خواهیم کرد تا با استفاده از ظرفیت دانش هسته‌ای و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم این ظرفیت‌های مهم در صنعت نفت را تقویت کنیم.


وی خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از نگاه بومی‌سازی و تولید دانش محور در نظر داریم منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری را درزمینه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان محقق سازیم.


شیرمردی در پاسخ به این سؤال که آیا قادریم نیاز صنایع داخلی را برطرف کنیم، گفت: در حوزه رفع نیازها باید توجه داشت که دارای سرمایه انسانی توانمند هستیم و همچنین تجهیزات آزمایشگاهی خوبی در اختیارداریم و با برنامه‌ریزی مدون و احصاء نیاز کشور از نظر کمی می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم تا با توزیع میزان تقاضاهای موجود در بازار و همچنین بدنه شرکت‌های نفتی و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم نیازهای داخلی را برطرف کنیم و شاهد گسترش بومی‌ سازی تجهیزات در سایر بخش‌ها باشیم.


معاون سازمان انرژی اتمی  در پاسخ به این پرسش که آیا محصولات فناورانه جزو کالاهای تحریمی و استراتژیک محسوب می‌شوند، بیان کرد: بله؛ ما در بحث تامین دوربین‌های رادیوگرافی و تجهیزات حس‌گرها از خارج با مشکلاتی مواجه هستیم که خوشبختانه ظرفیت داخلی در این زمینه مناسب است و می‌توانیم پاسخگوی نیازهای داخلی باشیم. بنده اعتقاد دارم که با توجه به توان موجود در بدنه هسته‌ای کشور، حتی قادر خواهیم بود تجهیزات مربوط به حس‌گرها را صادر کنیم. قطعا با برنامه‌ریزی منظم و بلند مدت، کشورهای منطقه در آینده شاهد رویکرد صادرات محور کشور و خرید تجهیزات از ایران خواهند بود.


نخستین سمینار تخصصی «توسعه کاربرد پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی» با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت توسعه کاربرد پرتوها و با محوریت فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج انواع کاربردهای پرتو در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در حال برگزاری است.


در این سمینار توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با رویکرد توسعه کاربرد پرتوها و همچنین  فرصت‌های سرمایه‌گذاری جهت کاهش وابستگی به واردات برخی دستگاه‌ها و محصولات و نیز ایجاد ارزش‌افزوده با ایجاد ارتباط و احیای همکاری میان نهادهای حاکمیتی و نظارتی و قانون‌گذار، بخش دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و  شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران، مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40