انتقاد سفیر ایران از سوء استفاده مکرر برخی دولت ها از اختیارات

نیویورک- ایرنا- مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل گفت: بررسی صریح رویه‌های شورای امنیت نشان می‌دهد که اختیارات و وظایف شورا مکرراً توسط برخی دولت‌ها مورد سوء استفاده قرار گرفته است.


مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در  نشست شورای امنیت در مورد اصلاحات شورا و بهبود روش های کاری آن، ضمن تاکید بر افزایش کارایی و اثربخشی شورای امنیت در پرتو  ماهیت و دامنه درحال تغییر چالش های مربوط به صلح و امنیت بین المللی، اظهار داشت: شورای امنیت باید در تمامی مراحل تصمیم گیری خود به اهداف و اصول سازمان ملل متحد پایبند باشد.


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: انطباق کامل با منشور ملل متحد، شورا را قادر می سازد تا از اتخاذ تصمیمات ناقض منشور ملل متحد، یا در نظر گرفتن شرایطی که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی نبوده و یا ورود به مسائل مربوط به امور داخلی کشورها خودداری کند.


وی تصریح کرد: این امر همچنین به شورا کمک می کند تا از سوء استفاده یا استفاده بیش از حد از توسل به اقدامات ذیل فصل هفتم منشور جلوگیری کند و در عوض، تعهدات خود را در این زمینه به طور مناسب و مسئولانه انجام دهد.


سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: اصلاح و تبدیل شورا به یک نهاد کاملاً شفاف، دارای حاکمیت قانون، و بالاتر از همه، یک نهاد پاسخگو، کارآمدترین روش برای تضمین شفافیت، کارایی و اثربخشی آن است.


نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت در سال‌های اخیر تلاش‌ها و اقدامات قابل توجهی برای بهبود روش‌های کاری شورا انجام شده است، با این وجود، این تلاش‌ها با آنچه اعضای سازمان ملل انتظار دارند، فاصله دارد.


دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیامدهای انسانی تحریم ها، تصریح کرد که شورای امنیت باید اثربخشی تحریم ها و عواقب انسانی آن را در مراحل مختلف منازعات ارزیابی و در صورت نیاز، آنها را تعلیق یا لغو کند. زیرا تحریم‌ها پیامدهای انسانی جدی دارند، همانطور که همه ما در طول همه‌گیری کووید-۱۹ شاهد آن بوده‌ایم و سلامت و زندگی غیرنظامیان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. علاوه بر این، کار در محیطی که در آن تحریم ها رایج است، اغلب برای فعالان و کارکنان بشردوستانه دشوار است.


نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین با اشاره به اهمیت چندجانبه گرایی در حل بحران ها و چالش های بین المللی گفت: نظام سازمان ملل متحد بر پایه چندجانبه گرایی بنا شده است. در مواجهه با چالش‌های جدی و پیچیده جهانی، شورا باید چندجانبه‌گرایی واقعی را اعمال و از آن حمایت کند، که حل و فصل مسائل بین‌المللی را از طریق همکاری ضروری می‌کند.


وی اظهار داشت: بررسی صریح رویه‌های شورای امنیت نشان می‌دهد که  اختیارات و وظایف شورا مکرراً توسط برخی دولت‌ها مورد سوء استفاده قرار گرفته است که تلاش داشته اند در تعقیب اهداف کوته بینانه سیاسی خود، به ‌ویژه علیه کشورهای در حال توسعه، این نهاد را ابزار مطلوب خود برای اعمال فشار بر کشورهای دیگر قرار دهند.


تخت‌روانچی اضافه کرد: چنین رفتاری نه تنها منشور سازمان ملل متحد و اصول اساسی حقوق بین الملل را نقض می کند، بلکه نشان دهنده بی احترامی به اختیارات و وظایف شورا بوده و یکپارچگی و کارایی آن را به خطر می اندازد.


سفیر ایران در سازمان ملل در ادامه با ابزار نگرانی از تعدد موضوعات مورد بحث در شورا در سال های اخیر تاکید کرد شورا باید در هنگام ارائه موضوعات جدید برای بررسی، احتیاط کرده و در اولویت های خود ثبات داشته باشد.


وی گفت: برای جلوگیری از تلاش های مضاعف و تعدی به وظایف مجمع عمومی، شورا باید ارتباطات و همکاری با مجمع عمومی و سایر ارگان های سازمان ملل را در مورد مسائل بین ارگانی بهبود بخشد.


تخت‌روانچی همچین به گزارش های سالانه شورای امنیت به مجمع عمومی را مورد اشاره کرد و افزود: این گزارش ها باید به شفافیت و پاسخگویی مورد نیاز تصمیمات و اقدامات اتخاذ شده توسط شورای امنیت کمک کند.


وی یادآور شد: در جریان بحث های اخیر در مجمع عمومی در مورد این موضوع، اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو درخواست خود را از شورای امنیت برای ارائه گزارش سالانه ای که فراتر از یک جمع آوری ساده از فعالیت های آن است، تجدید کردند.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40