وارنیش فلوراید دندان کودکان

وارنیش فلوراید دندان کودکان چیست؟ یکی از اعضای بسیار مهم و حیاتی بدن انسان است. خوراکی‌­هایی که ما مصرف می‌­کنیم شامل مواد گوشتی، میوه‌­ها، سبزیجات و حبوبات است که همگی برای جذب در بدن ابتدا باید جویده شوند.

غذای کودکان از همان سنین پایین یعنی حدود دو سالگی مشابه غذای بزرگسالان است. بنابراین از شروعِ رویش دندان­‌ها، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از روش‌­های پیشگیرانه و درمانی برای محافظت از دندان­‌ها لازم و ضروری است.

در این مقاله در مورد یکی از مؤثرترین و بهترین­ روش­‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان یعنی وارنیش فلوراید صحبت می‌کنیم. اگر شما هم نگران سلامتی دندان فرزندان دلبندتان هستید و می­خواهید با وارنیش تراپی و مزایای وارنیش فلوراید دندان کودکان آشنا شوید تا پایان با ما باشید.

وارنیش فلوراید دندان چیست؟

بافت دندان از سه ماده­‌ی اصلیِ معدنی به نام­‌های کلسیم، فسفر و فلوراید ساخته شده است. برای افزایش استحکام دندان­‌ها و مقاومت آن‌ها در برابر باکتری‌­ها لازم است که این مواد معدنی از طریق خوراکی و یا روش‌­های تخصصی در  بافت دندان جذب شود. مثلاً کلسیم از طریق مصرف شیر و لبنیات وارد بدن می‌­شود.

برای جذب فسفر نیز لازم است مصرف کافی حبوبات و خشکبار به خصوص برای کودکان در رژیم غذایی قرار بگیرد. از آنجا که مصرف زیاد فلوراید ایجاد مسمومیت می­‌کند، فلوراید به مقدار بسیار اندک و در حد ppm1 (یک در میلیون) به آب آشامیدنی اضافه می­‌شود. اما این مقدار کم برای محافظت و استحکام دندان­‌ها به­‌خصوص در کودکان کافی نیست و نیاز است که فلوراید بیشتری جذب شود.

با توجه به حالت چسبندگی که وارنیش فلوراید دارد و همچنین عدم توانایی کودکان برای کنترل بلع، وارنیش سدیم فلوراید دندان یک روش بسیار مفید برای رساندن فلوراید مورد نیاز به دندان به‌­خصوص در کودکان است.

این روش بسیار مفید که نقش بسیار مؤثری در پیشگیری از پوسیدگی دندان­‌ها دارد، از زمان رویش دندان­‌ها قابل انجام است. توجه داشته باشید که وارنیش دندان کودک باید توسط دندانپزشک متخصص کودکان در یزد و پس از معاینه­‌ی دندان­‌ها انجام گیرد.

مراحل انجام وارنیش فلوراید دندان

  1. قبل از مراجعه به مطب دندانپزشک لازم است که دندان‌­ها را مسواک زده تا تمیز شود.
  2. برای انجام وارنیش سدیم فلوراید دندان، در ابتدا دندان­‌ها توسط گاز استریل تمیز و به وسیله فشار هوا خشک می‌شوند. دقت شود که برای اثربخشی وارنیش دندان لازم است که دندان­‌ها خشک باشند تا حداکثر فلوراید جذب شود.
  3. توسط یک برس استریل کوچک که مخصوص وارنیش تراپی است، ژل حاوی یون فلوراید روی دندان‌­ها کشیده می‌شود.
  4. اگر دندان­‌ها فاصله بسیار کمی داشته باشند از نخ دندان آغشته به ژل نیز برای رساندن فلوراید به بین دندان­‌ها استفاده می‌­شود.

توجه داشته باشید که نحوه استفاده از وارنیش فلوراید صرفاً جهت اطلاع و افزایش آگاهی شما عزیزان بیان می­‌شود و نباید به صورت خودسرانه و توسط افراد غیرمتخصص انجام شود. دوره زمانی و تعداد دفعات لازم برای زدن وارنیش به دندان کودکان توسط دندانپزشک متخصص کودکان مشخص می‌­شود که برای تأثیر بیشتر وارنیش فلوراید باید رعایت شود.

وارنیش فلوراید چند دقیقه روی دندان می‌ماند

ژل فلوراید تا حدود ۲۴ ساعت بعد از وارنیش از روی دندان­‌ها پاک می‌­شود ولی تأثیر آن تا حدود ۶ ماه روی دندان می‌ماند. معمولاً توصیه می­‌شود که وارنیش فلوراید ۲ تا ۴ بار در سال انجام شود که این تعداد بسته به نوع و میزان پوسیدگی دندان­‌ها متفاوت است و توسط متخصص تجویز می­‌شود.

سن استفاده از وارنیش فلوراید

وارنیش فلوراید از زمان رویش دندان‌­های شیری یعنی ۶ ماهگی قابل استفاده است. با توجه به اینکه این روش تأثیر قابل توجه‌ی در جلوگیری از ایجاد و توسعه پوسیدگی دندان‌­ها دارد، برای انجام آن هیچ محدودیت سنی وجود ندارد، ولی بر وارنیش تراپی برای کودکان بسیار تأکید شده است و لازم است که کودکان نهایتاً از سن ۲ سالگی وارنیش تراپی را شروع کنند.

انواع وارنیش فلوراید

هدف از وارنیش دندان‌­ها رساندن فلوراید به دندان­‌ها برای افزایش استحکام آن‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک است و برای این منظور انواع ترکیبات فلوراید در طعم‌­های میوه‌ه­ای مختلف وجود دارد. سیلور دی آمین فلوراید یک ترکیب جدید است که در فلوراید تراپی دندان کودک استفاده می‌­شود و اثربخشی بالایی دارد. این محصول به دلیل ویژگی‌های زیر برای وارنیش فلوراید بسیار مناسب است:

  • دارای ترکیباتی از نقره است.
  • پوسیدگی دندان­‌ها را سریع متوقف می­‌کند.
  • خاصیت ضد میکروبی قوی دارد.

توجه داشته باشید که غلظت فلوراید در هر قطره از این محصول بسیار زیاد است و فقط باید توسط دندانپزشک استفاده شود.

خطرات وارنیش فلوراید برای کودکان

وارنیش سدیم فلوراید دندان در صورتی که با تجویز متخصص و در مطب دندانپزشکی انجام شود هیچ­گونه عوارضی ندارد. لازم است بدانید وارنیش فلورایدی که در مدارس انجام می­‌شود به دلیل عدم رعایت شرایط لازم از جمله تمیز و خشک بودن دندان قبل از وارنیش تأثیر بسیار کمی دارد. حتی ممکن است به دلیل استفاده­‌ی بی رویه‌­ی ژل سدیم فلوراید و بلع آن توسط کودک، عوارضی نیز داشته باشد.

توجه داشته باشید که یکی از خطرات وارنیش فلوراید بلعیدن فلوراید است و در صورتی که کودک ژل را بلعید، برای جلوگیری از عوارض باید شیر کافی بنوشد تا فلوراید رسوب کند. بعد از وارنیش ممکن است رنگ دندان‌­ها کمی زرد شود که این زردی به مرور و بعد از ۲۴ ساعت تمام می‌­شود. در صورت انجام صحیح توسط متخصص، این روش فاقد درد و عوارض است و بدون بی‌­حسی و آرامبخشی در دندانپزشکی کودکان انجام می­‌شود.

مزایای وارنیش فلوراید

  • ژل وارنیش فلوراید به دندان می‌­چسبد و احتمال بلع آن بسیار کم است.
  • طولانی بودن مدت زمان تماس فلوراید با دندان جذب آن را بیشتر می­‌کند.
  • در هر سنی و به خصوص برای کودکان قابل انجام است.
  • برای جلوگیری از ایجاد و افزایش پوسیدگی دندان بسیار مؤثر است.
  • نسبت به درمان پوسیدگی دندان هزینه­‌ی بسیار کمتری دارد.
  • بدون درد است و نیاز به بی­‌حسی ندارد.
  • در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است.
  • بدون عوارض است و به صورت دوره­ای چند بار در سال قابل انجام است.

مراقبت بعد از وارنیش فلوراید

طبق جدیدترین نظر انجمن دندانپزشکی امریکا بهتر است تا نیم ساعت بعد از فلورایدتراپی خوارکی و نوشیدنی مصرف نکنند. با این حال اگر کودک احساس تشنگی کرد می‌توان از نوشیدنی‌های بدون پالم مثل آبمیوه رقیق یا آب به کودک داد. مراقبت کنید که کودک کارهای زیر را حداقل تا ۶ ساعت پس از وارنیش تراپی انجام ندهد:

  • مصرف نوشیدنی­‌های گرم
  • خوردن خوراکی­‌های سفت
  • استفاده از دهانشویه

بنابراین بهتر است که قبل از رفتن به مطب دندانپزشک برای فلوراید تراپی، کودک به اندازه کافی غذا و نوشیدنی میل کند.

  • تا ۲۴ ساعت بعد از وارنیش فلوراید نباید مسواک زد و یا از نخ دندان استفاده کرد.
  • حداقل تا یک روز از خوراکی­‌ها و میوه‌­های رنگی و چسبناک استفاده نشود.
  • وارنیش فلوراید دندان­‌ها را از مسواک زدن و نخ کشیدن بی­‌نیاز نمی­‌کند. بنابراین رعایت بهداشت روزانه دندان­‌ها بعد از وارنیش نیز ضروری است.

قیمت وارنیش فلوراید

وارنیش فلوراید یک روش بسیار ارزان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان­‌ها است و نسبت به درمان­‌های دندانپزشکی هزینه­‌ی بسیار کمتری دارد. هزینه وارنیش فلوراید بسته به نوع دندان­‌ها، سن کودک و میزان پوسیدگی دندان­‌ها متفاوت است و پس از معاینه­‌ی دندان‌­ها توسط پزشک اعلام می­شود.