همه چیز درمورد مهاجرت و تحصیل در کشور ترکیه

تحصیل رایگان در ترکیه:

دانشگاه های کشور ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، دارای فاند های حمایتی یا همان کمک هزینه های تحصیلی هستند. این کمک هزینه های تحصیلی با توجه به سابقه علمی و پژوهشی دانشجو، تعیین می شود.

مقدار این کمک هزینه های تحصیلی متغیر می باشد و بستگی به رزومه تحصیلی شما دارد. همانطور که در بخش مهاجرت تحصیلی توضیح داده شد، دریافت کمک هزینه از دانشگاه به صورت رقابتی می باشد.

از همین رو شما باید قبل از اپلای به خوبی روزمه تحصیلی خود را قوی کرده باشید. عواملی که بر روی میزان کمک هزینه تحصیلی تاثیر گذار هستند را می توان تعداد مقالات پژوهشی، ثبت اختراع، چاپ کتاب تالیفی و دیگر کار های علمی پژوهشی دانست. علاوه بر این موارد شما می توانید مدارکی مثل GRE را هم به عنوان یک عامل موثر بر گرفتن کمک هزینه بدانید.

برای تحصیل رایگان در کشور ترکیه در اولین قدم سعی کنید سطح روزمه تحصیلی خود را افزایش دهید. بعد از آن شما باید به دنبال یک پروفسور در دانشگاه های ترکیه باشید.

کمک هزینه تحصیل در ترکیه

به طور کلی دو روش برای دریافت کمک هزینه تحصیلی در کشور ترکیه وجود دارد:

۱ارسال درخواست پذیرش به صورت مستقیم به دانشگاه مورد نظر:‌

شما در این روش تمامی مدارک مورد نیاز برای بررسی درخواست پذیرش را از سایت دانشگاه مورد نظر دریافت می کنید و بعد از تکمیل کردن آن در صورت نیاز آن را پست و یا در سایت دانشگاه بارگذاری می کنید.

دقت داشته باشید که هر زمانی نمی توانید آن ها را برای دانشگاه ارسال کنید. اصلی ترین زمان ارسال مدارک در دانشگاه های بین المللی معمولا از اوایل دی ماه تا اواسط بهمن ماه می باشد.

بعد از ارسال دقیق مدارک از قبیل ریز نمرات، عکس، رزومه تحصیلی به صورت لاتین، توصیه نامه و…. یک ایمیل تاییدیه برای شما ارسال خواهد شد که بعد از آن شما باید منتظر جواب پذیرش خود باشید.

بعد از بررسی مدارک شما دانشگاه از طریق یک ایمیل به شما اعلام می کند که ایا شما پذیرش شده ایید یا خیر.

در صورت پذیرش شدن می توانید درخواست کمک هزینه کنید تا برای این موضوع هم مورد بررسی قرار بگیرید معمولا بعد از یک هفته به درخواست شما پاسخ می دهند.
روش فوق را در قدم اول برای دریافت کمک هزینه تحصیلی به شما توصیه نمی کنم چرا که اغلب در این روش دانشگاه به شما به راحتی یا حتی اصلا فاند تحصیلی نخواهد داد. شما باید این روش را اولویت دوم خود بدانید.

۲پیدا کردن یک استاد دارای فاند تحصیلی:‌

موثر ترین روش برای دریافت فاند تحصیلی را می توان این روش دانست. شما باید قبل از هرچیزی مشخص کنید که در مقطع ارشد و یا دکترا در چه گرایشی از رشته خود می خواهید ادامه تحصیل بدهید.

بهتر است که گرایش خود را به گونه ایی انتخاب کنید که مربوط به پژوهش های علمی شما باشند. البته این موضوع مربوط به روزای اول شما می باشد که قدم به دنیای پژوهش و ریسرچری می گذارید.

بعد از تعیین گرایش دلخواهتان، شما باید در سایت دانشگاه های ترکیه به دنبال دپارتمان اساتیدی باشید که هم گرایش با شما باشند. به طور مثال اگر شما علاقه مند به محیط زیست و کیفیت آب می باشید باید یک استادی را پیدا کنید که در همین گرایش باشد.

تنها کاری که شما باید انجام دهید، آن است که ادرس ایمیل استاد مورد نظر خود را یادداشت کنید و بعد از تهیه یک متن مناسب در رابطه با درخواست ادامه تحصیل آن را به ایمیل استاد ارسال کنید.

همچنین می توانید در متن ایمیل از کار های علمی که در قبل انجام دادید به صورت کلی به استاد اطلاع دهید. و در اخر متن ایمیل خود از استاد درخواست کمک هزینه تحصیلی کنید.
هیچ وقت نا امید نباشید، به تمامی اساتید دانشگاه های کشور ترکیه ایمیل بزنید و منتظر جواب بمانید.

مقاطع تحصیلی در کشور ترکیه:

کشور ترکیه به علت داشتن تعداد زیادی دانشگاه توانسته اکثر رشته های تحصیلی را در دانشگاه های خود ارائه بدهد. دولت این کشور در ۱۰ سال اخیر تمام تلاش خود را بر اقتصاد و دانشگاه های خود قرار داده تا بتواند در عرصه های علمی قدم بگذارد.

از همین رو این کشور با توجه به دانشگاه های خود سطح آن ها را روز به روز افزایش می دهد. به طور کلی مقاطع تحصیلی را می توان در تمامی کشور های جهان به ۴ گروه تقسیم کرد که دوره دبستان (مدرسه)، مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشند.

البته دوره پست دکترا هم می توان به این ۴ گروه اضافه کرد.
اگر شما به دنبال یک تحصیل رایگان هستید، باید بدانید که در مقطع کارشناسی و اکثرا در مقطع کارشناسی ارشد هیچ کمک هزینه ی تحصیلی به شما نخواهند داد. حتی اگر رزومه عالی هم داشته باشید.

البته بعد از گذراندن مقطع کارشناسی شما تنها با یک روش می توانید از دانشگاه مورد نظر خود در ترکیه کمک هزینه تحصیلی دریافت کنید. آن هم داشتن یک رزومه قوی در حد یک دانشجو کارشناسی ارشد می باشد.

در این صورت شما می توانید با درخواست پذیرش دکترا پیوسته فاند تحصیلی دریافت کنید. اگر هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه برای شما مهم نباشد و یا به عبارت دیگر از پس هزینه های آن بر می آیید، شما می توانید از همان مقطع کارشناسی وارد دانشگاه های ترکیه شوید.

سعی کنید که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه و دیگر کشور ها اقدام کنید. چرا که مقطع کارشناسی یکی از مقاطع مهمی می باشد که تمامی مقاطع بعد از آن به مقطع کارشناسی وابسته هستند.

در مقطع کارشناسی شما تمامی اصول و مباحث اصلی و پایه رشته خود را فرا خواهید گرفت. و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اصولا به دنبال تحقیق و پژوهش در رابطه با رشته خود خواهید رفت. از انجایی که شما با سیستم دانشگاهی در مقطع کارشناسی اشنایی کامل ندارید، توصیه می شود مقطع کارشناسی را در کشور خود بگذرانید تا با اصول و قواعد دانشگاه اشنایی کافی پیدا کنید.

شما بعد از گذراندن دوره تحصیلی کارشناسی می توانید به راحتی درخواست ادامه تحصیل خود را به دانشگاه های ترکیه ارسال کنید در حالی که آمادگی کامل برای قرار گرفتن در شرایط دانشگاه خارجی را دارا هستین.
مقاطع تحصیلی اغلب در کشور ها شبیه بهم هستند. شما در مقطع تحصیلی کارشناسی در ترکیه مباحث پایه و اصلی را فرا می گیرید. و در کارشناسی ارشد در کنار مباحث پیشرفته رشته مورد نظرتان به تحقیق و پژوهش می پردازید.

بعد گذراندن مقطع کارشناسی ارشد، شما در مقطع دکترا با گذراندن چند درس به طور کلی شروع به تحقیق و پژوهش خواهید کرد. همانطور که در قبل گفته شد مقطع کارشناسی در هر رشته ایی بسیار مهم می باشد سعی کنید در مقطع کارشناسی تمامی مباحث درسی خود را به صورت مفهومی و دقیق فرا بگیرید.

مخصوصا در کشور ترکیه که در مقاطع بالاتر تمامی وظیفه یک دانشجو تحقیق و پژوهش می باشد. باداشتن یک سطح علمی عالی در مقطع کارشناسی می توانید به راحتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا شروع به پژوهش و تحقیق کنید.

دانشجویان دانشگاه های کشور ترکیه بر خلاف کشور ایران از مقاطع کارشناسی ارشد تا دکترا، مشغول به تحقیق و پژوهش هستند و درس هایی جزئی مربوط به نحوه تحقیق می گذرانند.

لازمه موفقیت در چنین دانشگاه هایی علاقه زیاد به تحقیق و پژوهش می باشد، البته داشتن سطح علمی یکی از ملزومات آن است.

چرا باید به ترکیه مهاجرت کنیم؟

این سوال شاید یکی از مهم ترین سوال هایی می باشد که باید از خودتان بپرسید.
کشور ترکیه تقریبا از سال ۲۰۰۲ با تغییر سیاست های داخلی و اقتصادی اش شروع به پیشرفت چشم گیری کرد. دولت ترکیه با در نظر گرفتن فرصت های توریستی کشور خود، اقتصاد کشورش را به طور قابل ملاحظه ایی قوی کرد.

به جرعت می توان گفت که اقتصاد کشور ترکیه جز ۳ کشور آسیایی می باشد. این کشور با تکیه بر نیرو داخلی و جوانان خود توانست کشور خود را از حالت عقب ماندگی و جهان سومی به یک کشور مدرن جهان اولی برساند.

این کشور همچنان در حال تلاش برای توسعه خود است تا بتواند با کشور های اروپایی از لحاظ اقتصادی و مدرن بودن رقابت کند. حال با کمی مقایسه با کشور ایران خواهید دید که کشور ترکیه چقدر پیشرفته تر از ایران از لحاظ اقتصادی می باشد.
به طور کلی عمده دلایل مهاجرت به کشور های دیگر را می توان تحصیلی و شغلی دانست.

از آنجایی که در کشور ترکیه از لحاظ علمی و دانشگاهی در سطح قابل توجهی قرار دارد یک گزینه بسیار عالی برای مهاجرت تحصیلی می باشد. یک دانشجو به این علت مهاجرت تحصیلی در نظر میگیرد که کمبود هایی در داخل کشور خود دارد که می توان این کمبود ها را نبود شغل مناسب، فضای نامناسب دانشگاه ودانست.

کشور ترکیه با در نظر گرفتن تمامی این موارد توانسته است دانشجویان کشور های اسیایی را به خود جذب کند. این کشور با توسعه دانشگاه ها و افزایش رتبه های آن در سطح جهانی توانسته است میزان تولید علم خود را افزایش دهد.

امروزه دانشجویان ایرانی به جای آن که به کشور های اروپایی که دارای مردمانی نژاد پرستی هستند و تصور مناسبی از مسلمانان ندارند به کشور همسایه خود یعنی ترکیه که دین اصلی آن اسلام است مهاجرت کنند.

علاوه بر این موضوعات، فرهنگ و اداب رسوم کشور ترکیه و ایران نسبتا شبیه بهم می باشد و این باعث فراهم شدن یک زندگی بدون دردسر برای دانشجویان ایرانی خواهد شد.
البته مهاجرت تنها مختص به دانشجویان نمی باشد. به علت وضعیت نامناسب اقتصادی در کشور ایران، بیشتر افراد به فکر مهاجرت به کشور هایی می باشند که فرصت شغلی مناسبی دارا هستند.

یکی از این کشور ها را می توان ترکیه به حساب آورد چرا که همانطور که درقبل گفته شد جز برترین کشور هایی اسیایی از نظر اقتصادی می باشد. شما با توانایی و یاد گیری یک شغل می توانید به راحتی در ترکیه مشغول به کار شوید. سعی کنید قبل از ورودی به کشور ترکیه زبان انگلیسی و ترکیه ایی خود را تقویت کنید تا بتوانید به راحتی شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.
رابطه ی خوب مردم ترکیه با ایرانیان یکی از مزیت های مهاجرت به ترکیه می باشد.

اغلب مردم ترکیه مردم ایران را جز برادرن خود می دانند و این موضوع باعث راحتی زندگی شما در کشور ترکیه خواهد شد. در دیگر کشور ها شما ممکن است اوایل زندگی دچار غربت و تنهایی شوید. ولی به علت رفتار خوب مردم ترکیه در این کشور هیچ گونه احساس غربت نخواهید کرد. غربت یکی از دلایل اصلی است که افراد را از مهاجرت کاری و تحصیلی باز می دارد.

حتی با تحمل غربت و تنهایی سطح توانایی شما در سال های اولیه در کشور های دیگر کاهش پیدا خواهد کرد و این موضوع باعث نارضایتی مسئولین شرکت ویا دانشگاهی می شود که در آن جا مشغول به کار و یا تحصیل هستین می شود.

با مهاجرت به ترکیه دیگر نگرانی بابت رفت و آمد به کشور خود را ندارید چرا که کشور ترکیه نیاز به ویزا نخواهد داشت و به راحتی می توانید به این کشور سفر کنید. حتی می توانید ماشین خود را به این کشور برده و از آن استفاده کنید.

معمولا دانشجویان به علت دور بودن محل زندگی و دانشگاه شان مجبور به استفاد از ماشین می شوند. از همین رو دیگر شما نگرانی پرداخت هزینه برای خرید خودرو را نخواهید داشت.

به راحتی ماشین خود را در لب مرز ایران و ترکیه با یک سری انجام کار های اداری و دریافت مجوز می توانید به داخل خاک ترکیه بیاورید.

در این مقاله شما به صورت کامل متوجه شرایط و روش مهاجرت به کشور ترکیه برای ادامه تحصیل خود شدید امیدواریم که این مقاله به شما کمک کافی را کرده باشد.

سایت کهرباء  به صورت 24 ساعته در حال ارائه خدمات و مشاوره به شما عزیزان میباشد که میتوانید با پر کردن فرم تماس با ما یا تماس گرفتن با موبایل وارد شده در بالای سایت با تیم کهرباء در ارتباط باشید.