۳ هکتار از اراضی ملی در روستاهای مهاباد رفع تصرف شد

مهاباد – ایرنا – رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: سه هکتار از اراضی تخریب و قرق شده ملی در ۲ روستای این شهرستان با دستور دادستانی رفع تصرف شد.


خالد خضری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از سه هکتار از اراضی ملی متعلق به منابع طبیعی تصرف شده در ۲ روستای «آغازسور» و «عیسی کند» از توابع بخش مرکزی و خلیفان مهاباد در قالب ۶ فقره پرونده رفع تصرف شد.


وی ضمن قدردانی از حمایت و پیگیری دادستانی ادامه داد: این اراضی توسط اشخاص سودجو به باغ انگور تبدیل شده و به زیرکشت محصولات کشاورزی رفته بود که با ورود منابع طبیعی در راستای حفظ حقوق عموم مردم بازپس‌گیری شد.


رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد با بیان اینکه پارسال نیز ۴۲ هکتار از اراضی ملی این شهرستان در قالب ۶۰ فقره پرونده، رفع تصرف شده‌ بود، افزود: پارسال همچنین ۳۰ پرونده با مساحت بالغ بر ۲۰ هکتار نیز با همکاری مراجع قضایی خلع ید شده و دوباره در اختیار منابع طبیعی قرار گرفته است.


خضری تاکید کرد: نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی به ویژه از طریق خودداری از چرای زودهنگام دام ها در مراتع این شهرستان ضرورت دارد و همگان باید به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند.


وی گفت: برای حفاظت دقیق از عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن بوده و به همین علت سامانه ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارشی‌های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی مهاباد است.


رییس اداره منابع طبیعی مهاباد از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده تجاوز به حریم مراتع و عرصه‌های ملی به ماموران یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند تا در اولین فرصت اقدام قانونی در مورد آن صورت گرفته و از تخریب‌ این عرصه‌ها جلوگیری شود.


به گزارش ایرنا، در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه “کاولان و کوران”، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40