میزان یارانه پنهان در جریان تولید کالا و به مردم با نگاه به دهک های

تهران – ایرنا – نماینده مردم شهر کرد در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان یارانه پنهان در جریان تولید کالا و یارانه پنهان انرژی محاسبه و به حلقه پایانی یعنی خود مردم با نگاه به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود.


احمد راستینه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد حذف یارانه های پنهان افزود: راهکار نجات اقتصاد کشور شفاف شدن هزینه برای به ثمر رسیدن تولید کالاهاست یعنی ما باید بدانیم به طور دقیق قیمت واقعی هر کالایی به چه میزان است مادامی که قیمت واقعی اقلام را نمی‌دانیم  متناسب با یارانه پنهان تلاش می‌کنیم تا هزینه ها را به صورت غیر واقعی ارائه دهیم و به طور مسلم دست دلالان و افرادی که امتیازات انحصاری در واردات و صادرات دارند در تعیین قیمت نهایی کالا اثربخش است.


راستینه تصریح کرد: راهکار نجات اقتصاد کشور رسیدن به یک اقتصاد شفاف و روشن این است که باید یارانه پنهان را به تمام معنا هدفمند و با نگاه به کاهش قیمت تمام شده محصول یعنی حلقه پایانی زنجیره تولید اختصاص دهیم.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نگران هستیم که با حذف یارانه های پنهان، افزایش قیمت ایجاد می شود باید یک بار برای همیشه با شهامت مدیریت یارانه های پنهان را در دستور کار قرار دهیم اما با تدبیر و برنامه ریزی درست به افزایش درآمد سرانه و قدرت خرید مردم و حمایت از بخش تولید کمک کنیم.


 راستینه خاطر نشان کرد: امروز بخش تولید، نیاز به سرمایه در گردش دارد و به شدت نسبت به این موضوع معترض است در این امر کوتاهی می کنیم امروز این بخش تولید نیاز به بخشودگی جرایم مالیاتی و تنفس مالیاتی است که به این امر توجه چندانی نمی شود.


وی افزود: امروز نیازمند ایجاد بازارهای رقابتی برای ارائه محصولات داخل کشور در کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای همسایه هستیم که باید از دیپلماسی اقتصادی استفاده کنیم اما کوتاهی می کنیم با عنوان یارانه پنهان نه تنها به صورت جدی به اقتصاد کمکی نمی‌کنیم بلکه همچنان دست های فساد را در عرصه اقتصاد باز می‌گذاریم و لابی های پرقدرت و جریان‌های انحصارگرا در واردات و صادرات  میدان و فرصت می دهیم.


نماینده مردم شهرکرد گفت: راهکار این است که ما به طور دقیق بدانیم که هزینه تمام شده تولید یک کالا چه میزان است و برای جبران خرید مردم به حلقه آخر زنجیره تولید کمک کنیم.


وی در پاسخ به سوالی در مورد حذف یارانه های پنهان و آثار آن برای ریشه کنی فقر مطلق  گفت: بر اساس گزارش ها و آماری که رسمی اعلام می شود بیشترین مصرف یارانه پنهان را سه دهک بالای درآمدی جامعه بهره مند می شوند و هفت دهک درآمدی جامعه کمترین استفاده را از درآمد یارانه های پنهان دارند بخصوص چهاردهک پایین جامعه که کمتر از سه درصد از کل یارانه پنهان به آنها اختصاص داده می شود.


راستینه افزود: راهکار نهایی این هست با شهامت میزان یارانه پنهان در جریان تولید کالا و یارانه پنهان انرژی محاسبه شود و به حلقه پایانی یعنی خود مردم با نگاه به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40