مذاکرات وین و تقلای صهیونیست ها

تهران – ایرنا – در حالی که این هفته برخی رسانه ها از نزدیک بودن دستیابی به نتایج در مذاکرات وین خبر می دادند، اما گویا این موضوع خوشایند صهیونیست ها نبود و موجب نگرانی آنها شد به حدی که حالا نخست وزیر رژیم صهیونیستی بطورعلنی از به نتیجه رسیدن احتمالی مذاکرات وین در آینده نزدیک ابراز نگرانی کرده است.


دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از ششم دی‌ماه آغاز شده و اکنون به مرحله‌ای رسیده که نتیجه گفت‌ وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد، یعنی اگر طرف‌های غربی تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ کنند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل و فصل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.


هیات ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل‌ها پیشنهادات و خواسته‌های روشن خود در موضوعات باقی‌مانده را روی میز قرار داده و اکنون توپ کاملا در زمین طرف‌های غربی است.


در حالی که در روزهای اخیر مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین روزهای حساس و مهمی را طی کرده، ایران و کشورهای ۱+۴ همچنان در انتظار اخذ تصمیمات سیاسی و نشانه‌هایی از اراده و جدیت واشنگتن برای رسیدن به توافق هستند.


مذاکرات وین این روزها در حالی پیگیری می‌شود که مدتهاست جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را گرفته است و به اذعان همه طرف‌های حاضر در وین، پیشرفت در روند مذاکرات تنها به تصمیمات سیاسی واشنگتن بستگی دارد.


مساله حاشیه ای که درباره مذاکرات وین وجود دارد، نگرانی صهیونیست ها از نتایج نشست وین به نفع ایران می باشد، نتایجی که به هیچ وجه صهیونیست ها را نه تنها راضی نخواهد کرد، بلکه طبق روال گذشته آنها را در عدم موفقیت آن مصمم تر خواهد کرد.


در همین راستا «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در نشست هفتگی دولت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که احتمالا به زودی میان ایران و گروه ۱+۴ توافق صورت خواهد گرفت.


بنت با ابراز نگرانی از توافق احتمالی گفته که از زمان امضای توافق سابق(برجام)، دو اتفاق مهم رخ داده است، نخست اینکه ایرانی‌ها پیشرفت زیادی در زمینه غنی‌سازی داشته‌اند و دوم اینکه زمان نیز به سرعت در حال سپری شدن است.


نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شده که اگر گروه ۱+۴ دوباره توافقی دیگر را بدون تعیین سقف زمانی آن (با ایران) امضا کند، ممکن است این توافق دو سال و نیم پایدار بماند و پس از آن ایران قادر به توسعه سانتریفیوژهای خود بدون هیچ قید و بندی خواهد بود و در این مدت به ده‌ها میلیارد پول بلوکه شده دست می‌یابد و تحریم‌ها نیز لغو خواهد شد.


بنت در عین حال در راستای ایران هراسی ادعا کرده که ایران از این پول‌ها برای به زعم او خرابکاری در منطقه استفاده می‌کند و امنیت آمریکایی‌ها به خطر خواهد افتاد.


وی با ابراز نگرانی از سرنوشت رو به زوال رژیم صهیونیستی در آینده گفته که این رژیم خود را برای مرحله بعدی آماده می‌کند تا بتواند امنیت خود و صهیونیستها را تامین کند.


بنت، شهریورماه نیز برای مانع تراشی در راه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، به واشنگتن سفر و با بایدن و دیگر مقامات آمریکایی در این خصوص رایزنی کرده بود.


تل آویو در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی در وین برای بازگشت آمریکا به تعهدات خود در برجام، به دنبال اخلال در روند مذاکرات بوده‌ است.


نکته جالب این که رسانه‌های صهیونیستی نیز متوجه راهبرد شکست خورده نفتالی بنت در خصوص توافق هسته‌ای احتمالی ایران و گروه ۱+۴ شده اند.


هرچند رژیم صهیونیستی در حدَ و قواره ای نیست که بتواند یا بخواهد در خصوص پرونده هسته ای ایران اظهار نظر کند، اما رسانه‌های صهیونیستی روز یک شنبه اعتراف کردند که (رژیم) تل‌آویو به توافق هسته‌ای ایران رضایت داده است؛ چرا که هیچ گزینه دیگری در اختیار ندارد؛ اعترافی که بسیار قابل تامل است.


شبکه المیادین در این خصوص به نقل از رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرد که «در صورت امضای توافق جدید گروه ۱+۴ با ایران، اسرائیل در برابر یک معضل و وضع دراماتیک قرار می‌گیرد.


در سال های اخیر مقامات رژیم صهیونیستی بارها با گزارش‌ها و اظهارات دروغین قصد داشته اند تا برنامه هسته‌ای ایران را غیر صلح آمیز جلوه دهند و در حالی که تهران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه خود تاکید کرده و بازدیدهای بی شمار بازرسان سازمان انرژی اتمی این موضوع را ثابت کرده است.


رویکرد مثبت کشورهای منطقه در خصوص توافق وین


در حالی که مقامات رژیم صهیونیستی در قضیه نشست و توافق احتمالی وین و بسیاری از پرونده های جمهوری اسلامی ایران همواره رویکرد منفی و حتی خرابکارانه داشته اند، اما برخی کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس همچون قطر رویکرد مثبتی در خصوص تنشست وین داشته اند.


«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در نشستی در اندیشکده انگلیسی چتم هاوس درباره روابط ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و موضوع برجام از تلاش دوحه برای تشویق حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات از طریق گفت وگو و دیپلماسی سخن گفت و با حمایت از دستیابی به تفاهم بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که توافق با ایران به نفع منطقه است.


وزیر خارجه قطر تاکید کرد که تماسی قوی با ایران و آمریکا و طرف های دیگر در رابطه با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دارد.


وی افزود: تلاش می‌کنیم تا بفهمیم که چگونه می‌توانیم به پر کردن شکاف کمک کنیم زیرا توافقنامه و مذاکرات بین کشورهایی صورت می گیرد که هزاران مایل دورتر از ایران قرار دارند و  ما در همسایگی ایران زندگی می کنیم. بنابراین به نفع ماست که توافقی وجود داشته باشد و به نفع ماست که با ایران به تفاهمی برسیم و سپس یک تفاهم منطقه‌ای بین کشورهای شورای همکاری (خلیج فارس) و ایران وجود داشته باشد؛ از این رو، ما همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم که با ابتکارعمل های سازنده و مثبت برخورد کنند و امیدواریم که یک نتیجه مثبت در آینده نزدیک بگیریم؛ نقش ما تشویق دو طرف برای تعامل مثبت است.


وزیر خارجه قطر با تاکید بر اینکه کشورش از موقعیت منحصر به فردی برای تشویق حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و کشمکش ها از طریق گفت وگو و دیپلماسی برخوردار است، افزود: ماده هفتم قانون اساسی کشور قطر اشاره می کند که سیاست خارجی مبتنی بر اصل تقویت صلح و امنیت بین المللی از طریق تشویق حل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی و همکاری با همه کشورهایی است که به دنبال صلح هستند.


«ما این ماموریت را از طریق میانجیگری، کمک های بشردوستانه و توسعه ای و تلاش های ضد تروریسم انجام می دهیم.»


وزیران خارجه عربستان سعودی و آمریکا نیز شنبه شب در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درباره مذاکرات وین گفت‌ وگو کردند.


“فیصل بن فرحان” و “آنتونی بلینکن” در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ باهم دیدار کردند و به بحث و تبادل نظر درباره برنامه اتمی ایران و مذاکرات بین المللی صورت گرفته در این خصوص پرداختند.


وزیر خارجه عربستان سعودی همچنین در گفت وگو با خبرگزاری رویترز درباره مذاکره با ایران گفته که منتظر آغاز پنجمین دور مذاکره با ایران هستیم و امیدواریم که ایران تمایل جدی برای ایجاد کار جدید داشته باشد.


وی تاکید کرده که «توافق هسته‌ای گروه ۱+۴ با ایران باید نقطه شروع و نه نقطه پایان باشد».


به رغم این که کشورهای عربی منطقه واکنش های مثبتی در خصوص نشست وین داشته اند، اما همانگونه که مشخص است مقامات تل آویو هیچگونه تمایلی به توافق ایران و غرب نه تنها در موضوع هسته ای بلکه در هیچ مساله دیگری ندارند، چرا که صهیونیست ها سود خود را در ناامنی منطقه و اختلاف میان کشورها می دانند، اما غافل از این هستند که رژیم صهیونیستی سال هاست که به زوال نزدیک شده و عملا مرده متحرکی است که میخ های تابوت آن یکی یکی بر بدنه این رژیم اشغالگر فرو می رود.