متکی امروز در حال شکل گیری نظم نوینی در جهان هستیم

تهران – ایرنا – وزیر پیشین امور خارجه گفت: دیپلماسی اقتصادی از زمان قدیم پیش از میلاد مسیح بین مصر و شرق دور وجود داشته است اما امروز در حال شکل‌گیری نظم نوینی در جهان هستیم.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، منوچهر متکی در نشست معرفی و بررسی کتاب «دیپلماسی اقتصادی؛ روندها وچشم‌انداز منطقه‌ای و جهانی» که بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، افزود: کتاب در دو بخش تعریف شده است؛ در فصل نخست به بیان بنیان‌های نظری دیپلماسی اقتصادی می‌پردازد و در فصل دوم، مفهوم‌شناسی دیپلماسی اقتصادی بیان می‌شود.  


وزیر پیشین امور خارجه اضافه کرد: دیپلماسی اقتصادی از زمان قدیم قبل از میلاد مسیح بین مصر و شرق دور وجود داشته است اما امروز در حال شکل‌گیری نظم نوینی در جهان هستیم.  


متکی با اشاره به محتویات کتاب، بیان داشت: دهقانی در این کتاب، قدم به قدم و در فصل‌های مختلف، نقدهای فراوانی نسبت به وضع موجود دارد.


وی اضافه کرد: مدتی در ژاپن سفیر بودم؛ در دانشگاه این کشور سمینارهای زیادی برگزار می‌شد. از جمله این سمینارها، سمینار حقوق بشر بود. یک استاد دانشگاه در سخنرانی خود گفت که آمریکا وقتی یک کشور در حال توسعه را تحریم می‌کند، مصداق کامل ضدحقوق بشر است.


وزیر پیشین امور خارجه افزود: از مذاکرات گات (موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت) که به عنوان یک موافقنامه برای نظام‌مندی بین‌المللی امر تجارت از آن یاد می‌شود، منجر به تاسیس سازمان WTO (سازمان تجارت جهانی) شد.  انرژی کشورها تقریبا بیش از ۲ دهه برای ایجاد ۲ سازمان اقتصادی (بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول) با آمریت جهانی برای اقتصاد و تجارت گرفته شد.


متکی تصریح کرد: عمده‌ترین جراحی ما در حوزه اقتصاد، مربوط به صادرات است. ما هنوز یاد نگرفتیم که صادرات‌محور باشیم. تجار ما در واردات خبره هستند اما زمانی که بحث صادرات می‌شود، مشکلاتی بر سر راهشان وجود دارد.  


وی اضافه کرد: نخستین وزیر خارجه‌ای بودم که در بعضی از سفرهای خارجی، تجار را با خودم می‌بردم برای اینکه معتقد بودم دیپلماسی باید به کمک اقتصاد کشور بیاید.


متکی با بیان اینکه هنوز صادرات ما در کشور سامان پیدا نکرده است، گفت: تا زمانی که مشکلات این بخش حل نشود، نمی‌شود روی اقتصاد حساب کرد.


سید جلال دهقانی فیروزآبادی از مولفین این کتاب در ادامه این نشست، گفت: ما یک وظیفه‌ای برای جهت‌دهی به نظم بین‌المللی داریم. نمی‌توانیم صبر کنیم و ببینیم که دنیا به هر طرفی رفت، ما هم به همان طرف برویم و خودمان را با آن تطبیق دهیم.  


این استاد دانشگاه اضافه کرد: باید نظام بین‌الملل را بشناسیم، تهدیدات، فرصت‌ها و الزامات آن را بدانیم تا متوجه شویم جمهوری اسلامی ایران باید در این نظام چه نقشی داشته باشد و چگونه اهداف و آرمان‌های خود را محقق کند.


دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: روابط و اقتصاد بین‌الملل به این کمک می‌کند که ایران چگونه در جهان می‌تواند به اهداف خود در جهان دست پیدا کند. سیاست خارجی تنها برای دستیابی به قدرت نیست.


وی گفت: البته ما نباید از این موضوع شانه خالی کنیم اما قاعدتاً به تنهایی کافی نیست.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40