خیاطیان اندیشکده ها می توانند خط ارتباط دولت و دانشگاه باشند

لیلا اسماعیل نژاد







برچسب‌ها






تهران- ایرنا- رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به تجربه نزدیکی «دانشگاه» و «صنعت» به‌واسطه ایجاد پارک‌های علم و فناوری به عنوان نهاد میانجی گفت: اندیشکده‌ها می‌توانند نهاد میانجی و خط ارتباط «دولت» و «دانشگاه» باشند.


به گزارش حوزه دولت ایرنا از روابط عمومی ‌مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، محمدصادق خیاطیان در جمع مدیران اندیشکده‌ها در خانه اندیشه‌ورزان ایران گفت: اندیشکده‌ها می‌توانند به عنوان یک نهاد میانجی از یکسو دانشگاه را با اقتضائات اجرایی آشنا کنند و از سویی دیگر تمایل دولت را برای تغییر ارتقا دهند تا در نهایت ادبیات این دو نهاد به‌هم نزدیک شود.


وی افزود: لازمه تفاهم، اعتماد و زبان مشترک است و به دنبال ایجاد آن، فرهنگ‎سازی و جریان‎‌سازی به وجود خواهد آمد؛ البته این نیازمند کارهای بلند مدت است. مراکز فکری و اندیشه‌ای در کشور باید به دولت نزدیک شوند و دانشگاه هم باید به این مراکز بیشتر اعتماد کند تا ارتباط میان آنها شکل گیرد.


خیاطیان یادآور شد: در کار اجرایی از آنجایی که در بسیاری موارد باید ارائه پاسخ، سریع باشد، موضوعات راهبردی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.


رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: صرف رسیدگی به امورات متداول، دستگاه‌های اجرایی را به سمت روزمره‌گی می‌برد. درگیری‌های اجرایی با فضای بروکراسی موجب می‌شود مسئولان کمتر خود را درگیر برنامه‌های بلند مدت‌تر کنند، در حالی که بسیاری از کارها احتیاج به برنامه‌های بلند مدت دارد.


دولت و شخص رئیس جمهور اعتقاد زیادی به استفاده از ظرفیت نخبگانی دارد


وی با تاکید بر اینکه دولت و شخص رئیس جمهور اعتقاد زیادی به استفاده از ظرفیت نخبگانی و به‌کارگیری برنامه‌های راهبردی در امور اجرایی دارد، گفت: این اراده در دولت وجود دارد که کارهای بنیادی بلند مدت‌تری از طریق ارتباط و نزدیکی با مراکز تحقیقاتی و بدنه دانشگاه صورت گیرد.


خیاطیان افزود: ما نیازمند ارتقای توانمندی‌ها در حوزه‌های علمی – ‌راهبردی هستیم و برای تحقق آن باید این حوزه با فضای جامعه بیشتر تطبیق یافته و ادبیات دولت و دانشگاه به‌هم نزدیک شود.


ارتباط دانشگاه و دولت از طریق اندیشکده‌ها ممکن است


رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: هم‌اکنون به‌واسطه اقدامات صورت گرفته در ۱۰ سال اخیر شاهد هستیم که زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور شکل گرفته است اما در حوزه اندیشگاهی هنوز نتوانسته‌ایم زیست‌بومی را شکل دهیم تا نیازهای این بخش مرتفع شود.


وی با بیان اینکه نیازهای بخش اندیشگاهی همچنان تامین نشده است، یادآور شد: البته در این شرایط اندیشکده‌ها نباید از حرکت باز بمانند بلکه باید رو به جلو حرکت کرده و در میان راه برای رفع نیازهای خود تلاش کنند.


خیاطیان تاکید کرد: باید انتظاراتمان را از اندیشگاه‌ها مشخص و ماموریت آنها را در زیست‌بومی‌ که برای آن طراحی می‌کنیم، ترسیم کنیم.


رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوی در پایان این نشست، مباحث مطرح شده از سوی مدیران اندیشکده‌های حاضر در این نشست را موضوعات خوب و قابل توجهی خواند و اظهار داشت: ایده‌های خوب را باید یافت و مورد حمایت قرار داد؛ راه‌اندازی اندیشکده‌ها می‌تواند پشتوانه اصلی این ایده‌ها باشد.